Bırakınız yeni nesilleri orta kuşak insanımızın bile zor anlayacağı bu başlığı dilimizde bu şekilde kalıplaşmış biçimde kullanılmasından dolayı tercih ettim. İki Arapça ve bir Farsça kelimenin dilimizdeki ortak kullanımından oluşmuş bu kalıbın dilimizde Çok sıkıntı ve bıkkınlık veren durumumuz anlamında kullanıldığı bilinmektedir. Zaman, zaman dini konulara girer okurlarıma ele aldığım konularda doğru bilgi vermeye çalışırım. Bu yazılarımın okuyucularımın çok ilgisini çektiğini gerek telefonlarla bana ulaşmalarından, gerekse karşılaştığımızda konuya ilişkin düşüncelerini benimle paylaşmalarından anlıyorum. Bu hafta yine böyle bir konuyu okuyucularımla paylaşmak istiyorum. O nedenle de yazının başlığını HAL-İ PÜR MELÂLİMİZ olarak seçtim.
25 Ocak 2013 Cuma günü Cuma namazı kılmak için Yıldırım Bayezid Camisine gittim. Vaiz kürsüsünün önünü tercih ederek birinci safa oturdum. Vaaz kürsüsüne şimdiye kadar karşılaşmadığım birisi çıktı. Konuşmasını tam ortasında kendisini tanıtma ihtiyacı duydu. Boluya müftü yardımcısı olarak yeni atanmış. Daha önce İstanbulda ve sekiz yılda Kocaalide aynı görevi yapmış. Oradaki hizmet süresini tamamladığı için de ilimize tayini yapılmış. Sayın müftü yardımcımıza başarı dileklerimle birlikte hoş geldiniz diyorum.
Bizim din adamlarımızın geleneksel konuşma şekli, maalesef yeni müftü yardımcımızda da bulunmaktadır. Yani kürsüye belli bir konuyu anlatmak için değil, konular yumağı anlatmak için çıkıyorlar. Konuşmalarına belli bir konuda başlıyor, ilgileri dolayısıyla diğer konulara geçiyorlar. Dinleyenler, başlanılan konu bitirilmeden bir diğer konuya, o bitmeden ayrı bir konuya geçilmesi nedeniyle konuşulan konularla ilgili tam bilgi sahibi olamadan, vaiz konuşmasını bitirmiş ve kürsüden inmiş oluyor. İnşallah çok yakında sayın müftümüz merkez vaizlerimiz başta olmak üzere konuşma yapmak için vaiz kürsüsüne çıkacak bütün görevlilerle bu konuyu görüşür, konu bütünlüğü sağlanmış konuşmaların yapılmasının önünü açmış olur.
Benim esas üzerinde durmak istediğim konu bu değil. Yeni müftü yardımcımız konuşmasının bir bölümünde Namazı dosdoğru kılınız ayetinin anlamını söyledikten sonra, namaz nasıl dosdoğru kılınır diye sordu ve cevabını da kendisi verdi. Namaz Mevlâna gibi kılınırsa dosdoğru kılınmış olunur diye de ekledi. Mevlânanın bir büyük İslâm mutasavvıfı olduğunu söyledikten sonra onun namazı nasıl kıldığını anlatmaya başladı. Onun anlattığına göre bir gün Mevlâna Hazretleri çok kıymetli bir seccade üzerinde namaz kılıyormuş. Ansızın iki hırsız içeri girip bu çok kıymetli seccadeyi çalmışlar ve pazarda satmışlar. Namaz sonrası seccadenin çalınmış olduğunun farkına varan Mevlâna durumu ilgililere bildirmiş. İki zabıta hırsızları yakalamış ve seccade ile birlikte onları Mevlânaya getirmiş. Zabıtalar Mevlâna Hazretlerine As de asalım. Kes de keselim demişler. Anlattığı burada bitti ve bir başka konuya geçti. Ben Dosdoğru namazın nasıl kılındığını hocanın konuşmasından değil, konuşmanın gelişinden kendi yorumumla çıkardım. Herhalde Dosdoğru namaz dünya ile irtibatın kesildiği, bütün varlığınla Allaha bağladığın da kılınmış olur.Dosdoğru namaz kılan kişi ayağının altından en değerli seccadesi alınsa da haberi olmaz.
Aslında buradan hareketle konunun bir başka boyutuna dikkatinizi çekmek istiyorum. Mevlâna Hazretleri XIII. yüzyılda Anadoluda yaşamış bir büyüğümüzdür ve o sırada Anadoluda Anadolu Selçuklu Devleti egemenliği mevcuttur. Bu devlet o zamana kadar kurulmuş bütün İslâm devletlerinin ortak devlet deneyimlerinden de yararlanarak en modern devlet işleyişine sahiptir. Bu modern devlette elbette suç işleyenleri yargılayacak kadı (Yargıç, hâkim) bulunuyordu. Nasıl olur da suçlular hakkında hükmü malı çalınan kimse verir anlamadım. Müftü yardımcımız bu durumu İslâm adalet işleyişiyle nasıl bağdaştırmaktadır. Gerçekten izah etmelidir.
Yine İslâm devlet yapısında işleyen bir hukuk düzeni vardır ki dini kaynaklı bu hukuka Şeri Hukuk diyoruz. Bu hukukta hırsızlık yapanların cezası mevcut olup bilinmektedir. Nasıl olup da zabıtalar Mevlânaya As de asalım. Kes de keselim diye sorarlar. Bu da İslâm açısından izaha muhtaçtır. Yoksa İslâmda Asmak ve kesmekten başka ceza yok mu? İslâm hukukunda affetmek diye de Allah yanında makbul bir yolun olduğunu ne zaman öğreneceğiz.
Günümüzde Batılı devletlerin İslâm için yakıştırdıkları ve yan yana getirmeye uğraştıkları İslâmiTerör kelimesiyle mücadele için yetkililerimizin, dinimizin barış ve esenlik dini olduğunu savunurken sizin bu söylediklerinizle ne kadar zorlanacaklarını düşünebiliyor musunuz?
Dini vaazlar sırasında hikâyelerden uzak kalınmasını isteyen Hz. Alinin ne kadar haklı olduğu bir kez daha anlaşılmaktadır. Hikâyeler dinin özüne ve doğru anlaşılmasına engeldir. Hikâyeler dinin yerini almakta ve halkımız dinin özünden ve esaslarından uzaklaşmaktadır. Vaizlerimiz ve din adına konuşma yapma ve halkı aydınlatma yetkisi olanlar, her konuda sadece dinimizin esaslarını konuyla ilgili ayet ve hadislerin anlamlarını yorumlayarak anlatsalar inanıyorum ki daha çok faydalı olurlar.
Bir de konuşmalar cemaatle kavga eder gibi yapılıyor. Cemaate yüksek sesle ve bağırarak hitap ediliyor. Bu yolun doğru ve İslâmi bir metod olduğu söylenemez. Hz. Peygamberin ifade ve ikna metodu Kuranda Allah Tarafından takdir edilmiş sen onlara sert davransaydın, onlar etrafından ayrılıp giderlerdi ilâhi hükmü getirilmiştir. İslâm adına halkı irşad ve ikna etmekle kendilerini görevli hissedenlerin, ilâhi takdire mazhar olmuş Muhammedî metodu niye kullanmadıkları hep merak konusu olmuştur.
Sayın müftümüz, hatta Sayın valimiz! Bu konuda esas yazmak istediklerimi kırmak ya da gücendirmek endişelerim nedeniyle yazamıyorum. Bu konu çok önemlidir. Dindar(İnanan ve inançlarını amel haline getiren, ailesini, milletini, devletini ve insanlığı seven ve bunlara karşı görevlerini bilerek yerine getiren; Kısaca Mehmet Akifin Asımın nesli diye vasıflandırdığı) bir neslin yetiştirilmesi, dinimizin iyi anlaşılıp ve anlatılmasıyla yakından ilgilidir. Camilerimizin gençler tarafından ihmal edilişinin sebepleri olarak sadece ana, baba, okul, çevre ve medya olarak değerlendirip dikkatleri sadece o yana teksif etmenin ve onların görevlerini iyi yapmadıklarını söylemenin yeterli olduğunu sanmıyorum. Bence esas gözden kaçırılmakta, dinimizin evrensel ve en güzel değerleri anlatılıp yaşatılamamaktadır. Biz dinimizin özünde barındırdığı bütün güzelliklerin din görevlilerimiz tarafından anlatılmasının ve önce onlar tarafından yaşanılmasının en doğru yol olduğuna inanıyoruz. Yoksa İmamın dediğini yap, gittiği yoldan gitme sözü, bizim manevi hayatımızı aydınlatmaya devam ederse HAL-İ PÜR MELÂLİMİZ gelecek günlerde AĞLANACAK HALİMİZE hatta İZMİHLÂLİMİZE dönüşebilir.
Yorum yazarak Bolu Gündem Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Bolu Gündem hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Bolu Gündem editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Bolu Gündem değil haberi geçen ajanstır.
Şimdi oturum açın, her yorumda isim ve e.posta yazma zahmetinden kurtulun. Oturum açmak için bir hesabınız yoksa, oluşturmak için buraya tıklayın.
Yorum yazarak Bolu Gündem Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Bolu Gündem hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Bolu Gündem editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Bolu Gündem değil haberi geçen ajanstır.