Kalemin ve kelâmın üstâdı: Abdurrahim Karakoç

Sevgili kardeşim Koray, Bolu’dan dönüşünde elinde Abdurrahim Karakoç’un “Suları Islatamadım”adlı kitabıyla geldi. Derin duygularla ulvileşen mısralar ve Anadolu’m kadar tertemiz bir üslup ile tekrar okudum o şiirleri. Bundan iki yıl önce Hakka yürüyen Abdurrahim Karakoç, modern Türk şiirinin uzun soluklu şairlerinden biriydi. Kendisine has üslubuyla gönüllerde taht kuran Karakoç’un sanat hayatında eserleri üst üste baskı yapmış, özellikle “Vur Emri”adlı eseri halkımız tarafından geniş bir hüsn-i teveccühle karşılanmıştır. Halkı gözeten ve Hakkın yanında olan Abdurrahim Karakoç, milli veznimiz olan hece geleneği ve pırıl pırıl Türkçe ile donatılmışşiir vadisinde aşk, gurbet, tabiat, vatan, millet konularını işlemiştir. Ancak Karakoç’un ironi yüklüşiirleri de dilden dile dolaşmış, hece hece gönül telimize dokunmuştur. Onun şiirleri üç unsurdan oluşmaktadır: 1. Halkşiiri geleneği, 2. Temiz bir Türkçe, 3. Mânâ derinliği. Zira bu üç unsur Karakoç’un şiirlerinde eriyip yüreğimizin bir köşesine kurşun gibi oturuyor.

Âşık Veysel’in “Türk’üz türküçığırırız” mısraında özetlediği gibi binlerce yıllık Türk halk şiiri geleneği Türk, türkü ve Türkçeyle kuşatılmıştır. Batı oyuncağını bir an olsun bırakıp Türk kültürünün en saf ve en temiz ifadesi olan halk şiirini kucaklayanlar binlerce yıldır anamızın ak sütü gibi helâl Türkçe ile örülen nağme nağme türkülerimizi görecektir. İşte bunun için halk şairi demek Türk’ün şairi, millîşairimiz demektir. “Ağaç, kökünden uzakta büyümez” ifadesini dile getiren Abdurrahim Karakoç, Anadolu toprağında Karacoğlan’la, Dadaloğlu’yla, Köroğlu’yla, Yunus Emre’yle, Gevherî’yle Âşık Sümmanî’yle, Seyranî’yle, Dertli’yle uzayan halk şiirinin 20. yüzyılın ikinci yarısından sonra çağdaş bir şahlanışıdır. Ancak bu toprağın bağlarından büsbütün kopmuş jakoben aydınımsılar edebiyat ve sanat oyunlarını kendi etrafında dönerek oynadıkları için Anadolu’ya bakma zahmetinde bulunmadılar. Arif Nihat Asya’ya, Abdurrahim Karakoç’a, Niyazi Yıldırım Gençosmanoğlu’na dönüp bakma zahmetinde bulunanların dilleri lâl, gözleri kör oluverdi. Bu güruh, edebiyat ortamındaki zenginliği ve çeşitliliği görmezden gelip, yarım asra yakın şiir söyleyen Karakoç ve Anadolu insanının gönlünde türkü olup taht kurmuş Karakoçşiirlerini yok saymışlardır. Karakoç’u “kalemin üstadı” olarak tanımayanlar onu türkü biçiminde meşhur şiirlerin şairi olarak tanıdılar. Bu bakımdan “Mihriban” bir kırılma noktasıdır. Zira şair vefat ettiği vakit gazeteler onu “Mihriban”la takdim etti. Ancak Karakoç’un şiirleri 60’lı yılların başında bestelenerek, halk ozanıÂşık Mahzuni Şerif tarafından okunmuştur. Daha sonra Bayram Bilge Tokel, Musa Eroğlu, Hasan Sağındık, Ekrem Çelebi başta olmak üzere birçok sanatçı tarafından şairin şiirlerinden beste yapılmıştır. Peki Abdurrahim Karakoç bir halk şairi midir? Karakoç bazı yazılarda “halk şairi”, “halk ozanı”, “Sazsız halk şairi” olarak takdim ve tarif edilmiştir: “Büyük halk şairi, Türk şiirinin köşe taşı, usta şair Abdurrahim Karakoç”[i]. Karakoç, binlerce yıllık halk şiiri geleneğinden besleniyordu. Karakoç’un şiirlerindeki imajlar, sağlam teknik ve konular, binlerce yıllık kadim geleneğimizle iç içeydi. Ancak onun için klasik bir “halk şairi” tarifini yapabilir miyiz? D. Mehmet Doğan’ın ifade ettiği gibi o, bir geleneğin sürdürücüsü olduğu kadar modern şiirin pınarlarından içmiş bir insandı. İki şiir kitabının ismi bile bu yönünü vurgulamak için yeterlidir: Suları Islatamadım, Gök Çekimi. [ii] Hocamız Prof. Dr. Metin Özarslan ise bu konuya şöyle bir yorum getirir: “O, yediden yetmişe vicdan sahibi her insanın gümrah ve keskin sesi idi. Topyekûn milletin şairi, bu mânâsıyla halkın şairi idi ve millî vezin heceyle ısrarla yazmış olması, onun, batı dillerindeki “folk poet” kavramının tercümesiyle elde edilen “halk şairi” kavramıyla nitelenmesine cevaz vermez. Karakoç’un vezin tercihi, bu mânâda onu “halk şairi” olarak nitelemekten ziyade, halkın şairi; millîşair olarak nitelemeye yeter de artar bile ”[iii] LütfüŞehsuvaroğlu’na verdiği bir röportajda “Ben ne Yunus’um, Ne Karacoğlan’ım ne Fuzulî’yim Ben, benim ”[iv] sözleriyle aslında eski halk şairlerinden farklı olduğunu belirtmiştir. Karakoç’un, binlerce yıllık kadim geleneğimizin formlarını ve hece veznini kullanması, onu hem kelâmın hem de kalemin üstâdı yapmıştır. Şairin belirttiği gibi o Karacoğlan’dan, Fuzulî’den, Yunus’tan farklıydı. Ancak O söz mülkünü, Yunus’tan, Fuzulî’den, Nef’i’den, Dadaloğlu’ndan ayrı bir şekilde kurmamıştır. Zira onda Yunus’un insan sevgisini, Nef’i’nin hiciv ruhunu, Dadaloğlu’nun cesurca başkaldırışını görüyoruz. O, Türk milletinin çektiği sıkıntıların farkındadır. Onun şiirlerinde Müslüman ve Türk bir şair olmanın yüklemiş olduğu kutlu bir misyon vardır. O misyon, Karakoç’un şiirlerinde daima yer almıştır. Karakoç, Elbistan çiçeklerini Anadolu bahçesinde yetiştirmiş, bu çiçekleri dünyaya dağıtabilmiştir. Şairin, Hasan’a Mektuplar (1965), El Kulakta (1969), Vur Emri (1973), Kan Yazısı (1978), Suları Islatamadım (1983), Dosta Doğru (1984), Beşinci Mevsim (1985), Akıl Karaya Vurdu (1994), Yasaklı Rüyalar (2000), Gökçekimi (2000), Gerdanlık I (2000), Gerdanlık II (2002), Parmak İzi (2002), Gerdanlık III (2005) isimleriyle şiir kitapları yayımlanmıştır. Ayrıca Düşünce Yazıları [Makaleler] (1990), Çobandan Mektuplar [Deneme] (1997) isimleriyle Karakoç’un fikirlerini ihtiva eden 2 nesir kitabı da yayımlanmıştır. Karakoç’un şiir dünyasında iklimden iklime girersiniz. Onun şiirleri içinde öyle parçalar, hoş bir sada bırakan sayfalar vardır ki, onları mısra mısra kendi duygu ve düşünce süzgecinden geçirmiştir. O, şiirini gelenekle yoğurmasına rağmen okuyucusuna yeni imajlar sunmayı başarmıştır. “Mihriban”la milyonların gönlünü fetheden Abdurrahim Karakoç’un bu şiirini manzum bir aşk manifestosu olarak değerlendirebiliriz. Zira “Aşk kâğıda yazılmıyor Mihriban”, “Aşka hudut çizilmiyor Mihriban” mısralarıyla hududu olmayan aşkın portresini çizmiştir. Ancak şiirin sonunda “Tarife sığmıyor aşkın anlamı” diyerek aşkın kudreti karşısında tarifinin olmadığını, kelimelerin kifayetsiz kaldığını vurgulamıştır: ...

Yar deyince kalem elden d üşü yor

Gözlerim görmüyor aklım şaşıyor

Lambada titreyen alev üşüyor

A ş k k âğı da yaz ı lm ı yor Mihriban

Tabiplerde ilaç yoktur yarama;

Aşk deyince ötesini arama

Her nesnenin bir bitimi var ama

Aşka hudut çizilmiyor Mihriban (Mihriban)

“Ben Hep Seni Düşünürüm” adlışiirinde adeta sevdiğinden uzakta kalan bir âşığın hasret, gam ve aşk dolu mektubunu okuruz. Şair, aşktan yana her söz duyduğunda, uçsuz hayallerle sevgiliyi düşünür:

A ş ktan yana s ö z duyunca,

Ben hep seni d üşü n ü r ü m.

U ç suz hayaller boyunca

Ben hep seni d üşü n ü r ü m (Ben Hep Seni D üşü n ü r ü m)

Abdurrahim Karakoç, Türk milliyetçiliği davasının önde giden bir dava ve fikir adamıydı. Şiirlerinde Türk birliği ve vatan sevgisini, esir Türkler için çırpınan kalbini hissederiz. “Adak”şiirinde canını Türklüğe adadığını ve Türk birliği sevdasını ustaca dile getirir:

Kafkaslarda kavga ba ş lar kan olur

Ötüken dağları boz duman olur

Erinde geçinde koç kurban olur

Bu canı Türklüğe adadım anne. (Adak)

“Üşüyenler”şiirinde Moskof zulmü altında kalan esir Türk kardeşleri için çırpınır:

Ezanlar susmuş minarelerde

Yaylalar dermiş ki; Töremiz nerde?

Yollar ı n hasretine bitti ğ i yerde

Her dağ yamacında bir mezar üşür. (Üşüyenler)

Abdurrahim Karakoç, 1932 yılında doğduğu Kahramanmaraş ilinin Elbistan kazasının Ekinözü köyünde büyümüştür. Anadolu’ya ve tabiata derin bir sevgi beslemektedir. “Anadolu Gezisi”şiirinde, ekin biçen yalın ayaklı

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Umut Erdoğan - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Bolu Gündem Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Bolu Gündem hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Bolu Gündem editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Bolu Gündem değil haberi geçen ajanstır.


REALTY WORLD'DEN ÖRENCİKTE SATILIK YATIRIM FIRSATI

REALTY WORLD EMLAK DÜNYASININ GÜVENİLİR MARKASI ÖRENCİKTE YOL KENARI 2 KAT İMARLI 30 METRE YOLA CEPHELİ ELEKTRİK-SU-YOL-TÜM ALTYAPI HAZIR YERLEŞİK ALA...

REALTY WORLD ILYAS ÖZÇELİK GAYRİMENKUL

KASAPLAR'DASATILIK 4 KAT İMARLI ARSA.DEĞERLİ YATIRIM

REALTY WORLD EMLAK DÜNYASININ GÜVENİLİR MARKASI KASAPLAR BÖLGESİNDE 4 KAT İMARLI VİLLA İÇİN UYGUN ÇOK KULLANIŞLI 409 METREKARE KUPON ARSA DETAYL...

REALTY WORLD ILYAS ÖZÇELİK GAYRİMENKUL

RW DEN KİRALIK DAİRE

REALTY WORLD EMLAK DÜNYASININ GÜVENİLİR MARKASI * BHAÇELİ EVLER MAHHALLESİN'DE * MERKEZİ KONUMDA *EN İŞLEK CADDEYE 5 DK. MESAFEDE * 3 ADET BALKON, MUT...

0(374) 222 14 14 REALTY WORLD ILYAS ÖZÇELİK GAYRİMENKUL

Yolu Var. TURİZM Bölgesinde Yatırım Fırsatı. Realty World'ten

Emlak Dünyasının Güvenilir Markası Realty World İlyas Özçelik Gayrimenkul'den Kındıra'da Kış turizminin önde gelen kayak merkezlerinden Kartalkaya yol...

0(374) 222 14 14 REALTY WORLD ILYAS ÖZÇELİK GAYRİMENKUL

BOLU'nun en iyi sitesinde daire sahibi olun! Realty World'ten.

Dairelerimiz anahtar teslimdir. Kombisi ve ankastresi takılı. Cam balkonu kapalıdır. Temizliği yapılıp teslim edilecektir. Dairelerimizde Ebeveyn BANY...

0(374) 222 14 14 REALTY WORLD ILYAS ÖZÇELİK GAYRİMENKUL

ALPAĞUT MAH. 3 KATLI BİNA 3 CEPHELİ SATILIK 3+1 DAİRE

REALTY WORLD EMLAK DÜNYASININ GÜVENİLİR MARKASI * HUZURLU VE GÜVENLİ BÖLGEDE ; ALPAĞUT MAHALLESİNDE , * ETRAFINDA MÜSTAKİL EVLER ; 3 KATLI BİNA MÜSTAK...

0(374) 222 14 14 REALTY WORLD ILYAS ÖZÇELİK GAYRİMENKUL

MERKEZ DURAKLI YANINDA GENİŞ 3+1 VE KİLER ODASI

AKTAŞ MAH.'DE BATI & KUZEY CEPHE 155 M² BRÜT 140 M² NET 3+1 KİLER ODASI BALKONLU MERKEZ DURAKLARINA YAKIN KİLERLİ KULLANIŞLI MERKEZİ KONUMDA Okul,...

0(374) 222 14 14

GEREDE KABİLLERDE SATILIK 2 katlı Bahçeli Müstakil Ev

REALTY WORLD EMLAK DÜNYASININ GÜVENİLİR MARKASI​ * GEREDE / KABİLLER MAHALLESİ * DOĞU / GÜNEY/ BATI CEPHE *334 +90 M² ARSA PAYLI * GENİŞ BALKON * 2 KA...

0(374) 222 14 14 REALTY WORLD ILYAS ÖZÇELİK GAYRİMENKUL

BORAZANLARDA TERASLI DUBLEKS 3+1

BORAZANLAR MAHALLESİNDE 50.YIL ORTAOKULUNA YAKIN KONUMDA EBEVEYN BANYO TERASLI 3+1 120M2 GÜNEY DOĞU CEPHE ASANSÖR BULUNMAMAKTADIR ZEMİN KAT ÜSTÜ 3 KAT...

0(374) 222 14 14 REALTY WORLD ILYAS ÖZÇELİK GAYRİMENKUL

İşinizi Zirveye Taşıyın: Belediye Meydanın'da Modern Ofis

REALTY WORLD EMLAK DÜNYASININ GÜVENİLİR MARKASI YENİ BELEDİYE DÜKKANLARINDA MİGROS'UN VE KÖFTECİ YUSUF UN ÜSTÜ 5.KAT BÜTÜN BELEDİYE MEYDANINA HAKİM KÜ...

0(374) 222 14 14 REALTY WORLD ILYAS ÖZÇELİK GAYRİMENKUL