eryaman escort , ankara escort bayan, escort ankara, eskişehir escort - ankara escort
  • BIST 105.042
  • Altın 163,210
  • Dolar 3,9375
  • Euro 4,6731
  • Bolu 5 °C
  • İstanbul 15 °C
  • Ankara 7 °C

Nikah karmaşasının karmaşası

İlhami Candemir

Sayın okuyucular,günlerdir tartışılan müftülüklere resmi nikah kıyma yetki ve görevinin verilmesini içeren yasa sayın Cumhurbaşkanımızın “isteseniz de istemeseniz de bu yasa çıkacak”  dediğinin ikinci günü  jet hızı ile TBMM den geçti.Hani bazen  “aklımdan firar eden düşünceler” derim ya işte Cumhurbaşkanımızın o çıkışı karşısında eyvah siyaset iyice ısınacak, gerek muhalefet ve gerekse iktidar milletvekillerinin burası demokratik bir ülke,demokratik ülkelerde bu gibi söylemler Meclis’in mehabetine(saygınlığına) gölge düşürür, demokratik parlamenter sistem zarar görür diyerek seslerini en yüksek düzeyde  ortaya koyarlar demiştim ama ne gezer. Muhalefet partilerinin –tabii ki MHP hariç-bir-iki cılız seslerinden başka söylem duymadım.Yasa beklendiği gibi  jet hızı ile kabul edildi. Bu olay bana ABD başkanının pek çok teklifinin Senato’dan geri çevrildiğini hatırlattı ve ne yalan söyleyeyim kıskandırdı.Biz de o günleri görecek miyiz dedim içimden.

        Sayın okuyucular,görüldüğü gibi yazımın başlığı” Nikah karmaşasının karmaşası”.Peki neden bu başlığı yeğledim,izaha çalışayım;  Gerek 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri  kanununa ve gerekse bu kanuna dayanılarak yürürlüğe konulan 85/9747 sayılı Evlendirme Yönetmeliği’ne göre köylerde muhtarlar da resmi nikah kıyabilmektedirler.Müftülerin yetkilendireceği ve görevlendireceği  İmamlara da nikah  kıyma yetkisi verileceğini düşünürsek – her köyde bir de imam olacağına  göre- nikahı hangisi kıyacak? Muhtar mı kıyacak, imam mı kıyacak. Oldu mu size iki başlılık. Buyurun bir karmaşa. Bitmedi, muhtarın  nikah kıyma yetkisinin dayanağı doğrudan “kanundur”.Müftünün imamı görevlendirmesi ise dolaylı bir yetkilendirmedir. Bu nedenle öncelik muhtarın olacaktır. Muhtar nikahı ben kıyacağım dediğinde imamın cevabı ne olur,veya tersine imam ben kıyacağım dediğinde muhtarın tavrı ne olur.Ha diyeceksiniz ki evlenecek olanlar kime isterlerse ona kıydırırlar.İşte orada biraz duralım.Köyün ağası kimdir.Muhtar.Bu durumda yani onun es geçilmesi durumunda muhtarın tavrı önem arz eder.Birlik-beraberliği  zedeler.Diyelim ki o köyde iki imam var,müftü doğal olarak birisini yetkilendireceğine göre diğer imam bu tasarrufa ne diyecek.Buyurun bir rekabet ve bir karmaşa daha.

        Sayın okuyucular,yukarıda izaha çalıştığım hususular sizlere gerçeklikten uzak gibi görülebilir.Ancak hepimizin bildiği gibi imamlar Mevlit ve cenaze merasimlerine  -merasimin dinsel yönden  icrası için- davet edilirler.Sonuçta ellerine -içinde karınca-kararınca bir miktar para olan- bir zarf tutuşturulur. İstemezler ama adettendir, verilir. Tabi almayız da demezler. Gerçi İlk öğretim okullarında velilerden para almak yasaktır denilmesine rağmen cayır cayır! yani “zorla” alındığı gibi değil ama yine de verilir. Nikah ta da araya para işi girince ki girecektir imam-muhtar rekabetinde seyredin gümbürtüyü.

             Sayın okuyucular, konu ilk gündeme geldiğinde  “Nikah Karmaşası” başlıklı bir yazı kaleme almıştım.Bu yazım gerek Bolu Gündem,gerek Bolu Olay ve gerekse Bolunun Sesi gazetelerinde 7/Ağustos/2017 tarihinde yayınlanmıştı. O tarihten sonra konu unutuldu sanmıştım ama yukarıda belirttiğim gibi ısıtıldı ve yine önümüze konuldu. Konu yukarıda belirttiğim karmaşaların yanında bir de laiklik yönünden tartışılmaktadır. Laiklik nedir? Din işleri ile devlet işlerinin ayrılmasıdır. Hal böyle olunca ben acizane- o yazımda da belirttiğim gibi- bu husus bal gibi laikliğe aykırıdır diyorum.Bunu eğip bükmeden,kenarından köşesinden dolandırmadan bir iki kelime ile izaha çalışayım; Laikliğe aykırıdır yönündeki eleştirilere iktidar kanadından,  -konu saptırılarak-müftüler ve imamlar da devlet memurudurlar diye cevap veriliyor.Doğru,devlet memurudurlar ama  tartışılan konu onlar değil , onların yapacağı iş ve işlemlerdir.Gerek diyanetin , gerek Müftülüklerin ve gerekse imamların görevleri dinle ilgilenmek,dini öğretmek ve dinsel faaliyetlerde bulunmaktır.Peki ben sorarım,Müftülüklerin resmi nikah kıyma işi DİN  İŞİ  midir, yoksa DEVLET İŞİ midir? Tabii ki DEVLET İŞİDİR. Öyle ise yapılan yasa değişikliği bal gibi laikliğe aykırıdır. Eğer siz müftüler devlet memuru olduklarından onlara devlet işi olan nikah kıyma görevi pekala verilebilir derseniz o zaman ben de derim ki Müftü  üniversite mezunu ise ki genellikle  öyledir o zaman ona müftülük ile birlikte valilik görevi de verebilirsiniz.Hay Allah keşke bunu yazmasaydım.Akıllarına getirdim,yaparlar mı yaparlar.

             Yasa değişikliğinin hayırlara vesile olması dileği ile.

 

Bu yazı toplam 452 defa okunmuştur.
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 1989 Bolu Gündem Gazetesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : (0.374) 217 66 66 | Faks : (0.374) 218 21 21 | Haber Yazılımı: CM Bilişim